sysdba.ir

وبلاگی برای انتشار تجربیات شخصی راهبر پارسی اوراکل

sysdba.ir

وبلاگی برای انتشار تجربیات شخصی راهبر پارسی اوراکل

تحلیل و بررسی فایل Alert

چهارشنبه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۶، ۰۵:۱۰ ب.ظ

یکی از پراهمیت‌ترین فایل‌های پایگاه‌داده اوراکل فایل Alert می‌باشد؛ که خلاصه تمام اتفاقات اصلی پایگاه‌داده در آن ثبت می‌شود. این فایل که در مسیر $ORACLE_BASE/diag/rdbms/{DATABASE_NAME}/{INSTANCE_NAME}/trace/alert_{INSTANCE_  NAME.logذخیره می‌شود؛ به دلیل حجم بسیار بالای رویدادنگاری‌ها گاهاً به چند صد مگابایت یا حتی در مواردی به چند گیگا بایت نیز می‌رسد. از این رو بررسی و مطالعه اتفاقات و خطاها، یکی از مشکلات راهبران پایگاه‌داده اوراکل می‌شود. در این پست به بررسی این فایل و اطلاعات آماری خطاها با استفاده از ابزار Toad for Oracle پرداخته می‌شود.

مجموعه ابزار Toad for Oracle یکی از ابزارهای قدرتمند مدیریت پایگاه‌داده اوراکل می‌باشد. برای بررسی و تحلیل فایل Alert پس از اتصال به پایگاه‌داده، ابزار Database > Diagnose > DB Health Check فراخوانی می‌شود.

 

سپس گزینه‌های بخش Alert انتخاب می‌شوند. شایان ذکر است که از این ابزار برای بررسی بخش‌های گوناگون محصولات مختلف اوراکل نیز می‌توان استفاده کرد. در انتها گزینه مثلث سبز یا همان Play انتخاب می‌شود.

 

 

پس از انجام بررسی‌های لازم، نتیجه در سربرگ Report Output نمایش داده خواهد شد.

 

 

در صورتی که خطایی مشاهده گردد، تعداد تکرارهای خطا نیز نمایش داده می‌شود. برای مثال در صورتی که خطای Checkpoint not Complete به تعداد زیاد رویت شود، لازم است در تعداد و حجم گروه‌های Online Redo Log تجدید نظر شود. در این بخش امکانات زیادی ارائه می‌گردد. برای مثال با استفاده از سربرگ Diffs Since Last Run می‌توان تمایزهای این بررسی و بررسی پیشین را مشاهده نمود.

  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • ۹۶/۰۶/۲۲
  • ۷۰۴ نمایش
  • محمدحسین چهاردولی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
تجدید کد امنیتی