sysdba.ir

وبلاگی برای انتشار تجربیات شخصی راهبر پارسی اوراکل

sysdba.ir

وبلاگی برای انتشار تجربیات شخصی راهبر پارسی اوراکل

۴ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

جاوا یکی از پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی است. جاوا شرایطی را محیا می‌کند که توسعه‌دهنده نرم‌افزار به راحتی و فارق از وابستگی‌های سیستم‌عامل اقدام به طراحی، توسعه و انتشار نرم‌افزارهای کاربردی کند. در این مستند فرآیند نصب جاوا بر روی سیستم‌عامل‌های CentOS, Redhat, Oracle Enterprise Linux, Fedora به تفصیل تشریح می‌گردد.

نسخه‌هایی از جاوا که در این مستند پوشش داده می‌شوند به شرح زیر می‌باشند.

  1. OpenJDK 7
  2. OpenJDK 6
  3. Oracle Java 8
  4. Oracle Java 7
  • محمدحسین چهاردولی

راه‌کارهای مبتنی بر پایگاه‌داده اوراکل عمدتاً برای سازمان‌های بزرگ اتخاذ می‌گردند. ازاین‌رو منابع بسیار زیادی برای سیستم‌ها محیا می‌شود. از جمله منابع سیستمی حافظه موقت است که مدیریت آن بر عهده سیستم‌عامل می‌باشد. مدیریت آدرس‌های حافظه از طریق یک جدول امکان‌پذیر است. زمانی که مقدار حافظه موقت بیش از ۳۲ گیگا بایت می‌باشد حجم جدولی که آدرس‌های حافظه موقت را نگهداری می‌کند به چند گیگا بایت می‌رسد. به‌منظور کاهش حجم این جدول اندازه هر بلوک حافظه موقت افزایش داده می‌شود.

اکنون به تشریح راه‌اندازی Huge Page در سیستم‌عامل لینوکس و تنظیمات لازم در پایگاه‌داده اوراکل پرداخته می‌شود.

  • محمدحسین چهاردولی

یکی از راه‌کارهای پرکاربرد شرکت اوراکل معماری Active Data Guard با به اختصار ADG است. در این معماری یک سرور پایگاه‌داده دیگر در کنار پایگاه‌داده اصلی همواره به صورت همسان نگهداری می‌شود؛ تا در زمان از دست رفتن پایگاه‌داده اصلی با تغییر نقش خود، اقدام به سرویس‌دهی نماید. از این رو نگهداری سرویس ADG از اهمیت بالایی برخوردار است.

یکی از روش‌های همسان‌سازی پایگاه‌داده اصلی و سرور ADG ارسال فایل‌های آرشیو از پایگاه‌داده اصلی به سرور ADG می‌باشد. از این رو لازم است پس از اعمال تغییرات فایل‌های آرشیو قدیمی حذف گردند. در این مستند به خودکارسازی فرآیند حذف فایل‌های آرشیو بلا استفاده پرداخته می‌شود.

  • محمدحسین چهاردولی

از آن جا که شرکت اوراکل آدرس‌های IP ایران را تحریم کرده است، نمی‌توان به راحتی اقدام به نصب بسته‌های نرم‌افزاری rpm از طریق مخازن اینترنتی این شرکت کرد. از این رو یکی از راه‌کارهای پیشنهادی برای نصب بسته‌های نرم‌افزاری، تهیه فایل‌های iso مخازن و ایجاد مخزن محلی می‌باشد. فایل‌های مربوط به هر توزیع را می‌توان از آدرس edelivery.oracle.com تهیه کرد.

پس از نصب سیستم‌عامل اوراکل لینوکس فایل‌های iso در اختیار سیستم‌عامل قرار داده می‌شود.

[root@oraserv ~]# mount /dev/sr0 /media

سپس فایل تنظیمات مخزن در مسیر /etc/yum.repos.d/ ایجاد می‌شود. با استفاده از دستور زیر فایل تنظیمات ایجاد و مقداردهی می‌گردد.

[root@oraserv ~]# echo -e "[local.repo]\nname=local.repo\nbaseurl=file:///media/\n gpgcheck=0\nenabled=1">>/etc/yum.repos.d/local.repo

  • محمدحسین چهاردولی