sysdba.ir

وبلاگی برای انتشار تجربیات شخصی راهبر پارسی اوراکل

sysdba.ir

وبلاگی برای انتشار تجربیات شخصی راهبر پارسی اوراکل

۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

یکی از پراهمیت‌ترین فایل‌های پایگاه‌داده اوراکل فایل Alert می‌باشد؛ که خلاصه تمام اتفاقات اصلی پایگاه‌داده در آن ثبت می‌شود. این فایل که در مسیر $ORACLE_BASE/diag/rdbms/{DATABASE_NAME}/{INSTANCE_NAME}/trace/alert_{INSTANCE_  NAME.logذخیره می‌شود؛ به دلیل حجم بسیار بالای رویدادنگاری‌ها گاهاً به چند صد مگابایت یا حتی در مواردی به چند گیگا بایت نیز می‌رسد. از این رو بررسی و مطالعه اتفاقات و خطاها، یکی از مشکلات راهبران پایگاه‌داده اوراکل می‌شود. در این پست به بررسی این فایل و اطلاعات آماری خطاها با استفاده از ابزار Toad for Oracle پرداخته می‌شود.

مجموعه ابزار Toad for Oracle یکی از ابزارهای قدرتمند مدیریت پایگاه‌داده اوراکل می‌باشد. برای بررسی و تحلیل فایل Alert پس از اتصال به پایگاه‌داده، ابزار Database > Diagnose > DB Health Check فراخوانی می‌شود.

  • محمدحسین چهاردولی

اوراکل برای ارتباطات و انتقال اطلاعات در دو بخش Cache Fusion و Clusterware از شبکه Interconnect استفاده می‌کند. درصورتی‌که تعداد نودهای کلاستر برابر عدد دو باشد؛ می‌توان از کابل‌های Crossover استفاده کرد. بدین ترتیب به‌وسیله یک کابل دو سرور مستقیماً و بدون وجود دستگاه‌های شبکه نظیر Switch و یا Router به یکدیگر متصل می‌شوند. درصورتی‌که تعداد نودهای کلاستر بیش از دو باشد، لازم است تا از دستگاه‌های شبکه‌ای نظیر Switch برای برقراری یک ارتباط خصوصی استفاده شود.

شبکه در کلاستر اوراکل اعم از عمومی یا خصوصی می‌تواند Single Point of Failure واقع شود. بنابراین لازم است به‌منظور جلوگیری از کاهش دسترسی‌پذیری کلاستر، اقدام به افزونگی شبکه کرد. برای افزونگی شبکه دو یا چند کارت شبکه برای هر یک از شبکه‌های عمومی و خصوصی تنظیم می‌شوند. این تنظیمات شامل فعال شدن دو کارت شبکه در یک شبکه و توزیع بار بین همه کارت‌های شبکه یک ماشین می‌شود. روش مرسوم NIC Bonding و یا NIC Pairing می‌باشد.

  • محمدحسین چهاردولی